دنیای مدیریت

عصر آفرینان (بزرگان کسب و کار قرن ببیستم)

| پنجشنبه, ۷ آذر ۱۳۹۲، ۰۷:۱۶ ب.ظ | ۰ نظر

حقیقت آن است که نه تکنیک ها و نه تئوری ها نمی توانند به خودی خود تغییر را در جهان سبب شوند. این انسان ها هستند که جهان را تغییر می دهند. کتاب عصر آفرینان قصد دارد مطالب فراوانی را در مورد افرادی به ما بیاموزد که قادر بوده اند بهترین و بزرگ ترین عاملان تغییر و تحول در طی تاریخ زندگی بشر باشند. این کتاب یکی از برجسته ترین کتاب های کسب و کار است که در قرن اخیر به رشته تحریر درآمده است، چراکه یک تنه به رفع مشکلات ماهیت غیر تاریخی مطالعات نوین مدیریت و سازماندهی آن همت می گمارد.

این کتاب به موضوع رهبری در بافت و شرایط خاص اختصاص دارد. شناخت چگونگی درک کردن موقعیت زمانی و بافت حاکم بر دوران کاری و همچنین استفاده کردن از فرصت های موجود در آن، جان مایه این کتاب است. این توان حسی هوش بافتی (Contextual Intelligence) نامیده می شود و عبارت است از حساسیت عمیق نسبت به عوامل بافتی موجود در سطح کلان که بر شکل گیری، رشد یا دگرگونی کسب و کارها اثر می گذارند. عصر آفرینان به مشاهیر کسب و کار فوق العاده ای اختصاص دارد که دارای این هوش بافتی بوده اند؛ آنها کسانی بوده اند که فرصت ها را حس می کردند و از تهدیدها اجتناب می نمودند. شش عامل بافتی که در این کتاب مورد توجه قرار گرفته اند و به نظر نویسندگان آن اثرگذاری بیشتری بر شکل گیری کسب و کارها داشته اند عبارتند از مداخله دولت، رخدادهای جهانی، جمعیت شناسی یا پراکندگی و شیوه زندگی مردم، آداب و رسوم اجتماعی، فناوری و نیروی کار.

در این کتاب ویژگی های هزار مدیرعامل و بنیان گذار برجسته در طی قرن بیستم مورد توجه قرار گرفته و در نهایت آنها به سه دسته کارآفرین، مدیر و رهبر دسته بندی شده اند. کارآفرینان یعنی اشخاص خودسری که موانع را شکسته و چیزی جدید و هیجان انگیز ایجاد می کنند. آنها مظهر ابتکار، استقامت و اراده هستند. کارآفرینان قالب ها را در هم شکستند، ریسک های فراوانی را به جان خریدند و تخیلات خود را بسط و گسترش دادند. مدیران کسانی هستند که از طریق نظم، ساختار و سازماندهی رشد و نمو کرده اند. مدیران معمولاً بیش از کارآفرینان به رشد و نمو سازمان خود و رساندن آن به حداکثر ظرفیت هایش کمک می کنند. رهبران عاملان تغییر و تحول بوده اند و از موقعیت هایی که به ظاهر بسیار سخت و دشوار جلوه می کردند، بهره برده و به موفقیت دست می یافتند. دمیدن جان تازه به کمپانی های رو به زوال، شگرد این این دسته از مدیران اجرایی به حساب می آمد. درجایی که دیگران فقط شاهد شکست و اضمحلال سازمان بودند، این نوع از مدیران روزنه هایی از امید و روشنایی را مشاهده می کردند. این مدیران به مهندسی مجدد سازمان های خود می پرداختند و جان تازه ای به رگ های آن می دمیدند و معمولاً هدف تازه ای برای آن سازمان مشخص می کردند. 

برای شناخت بهتر ارتباط میان افراد و بافتی که در آن به کار و فعالیت مشغول بوده اند، این هزار مدیر اجرایی بر اساس دهه هایی که در آن مشغول به کار بوده اند یا کمپانی خود را پایه ریزی کرده اند، تقسیم بندی شده اند و به این ترتیب ده فصل این کتاب از سال 1900 تا 1999 شکل گرفته است. من از خوندن این کتاب خیلی لذت بردم و در مدت کوتاهی تمومش کردم، چرا که کتاب بسیار جذاب و گیرایی هست و به همه افراد مخصوصاً دانشجویان و دانش آموختگان علم مدیریت توصیه می کنم که حتماً این کتاب رو بخونن.

نویسنده: آنتونی جی.مایو - نیتین نوریا/ مترجم: امیر توفیفی/ انتشارات: رسا 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">