دنیای مدیریت

 اگر می‌خواهید رفتار شرکت‌های کامپیوتری بزرگ را درک کنید، باید پول را دنبال کنید. بر اساس گزارش‌های اخیر "SEC"، شرکت اپل هنوز یک شرکت سخت افزاری موفق است و گوگل هنوز در کار پول درآوردن از طریق تبلیغات است. در این میان، مایکروسافت چه می‌کند؟! سه شرکت در دنیای تکنولوژی تسلط دارند: اپل، گوگل و مایکروسافت. هرچند این شرکت‌ها در بخش‌های مختلف، به طور مستقیم و غیرمستقیم رقابت دارند، هر شرکت شخصیت تجاری خاص خود را دارد. بهترین راه برای فهمیدن تفاوت بین این سه غول دنیای تکنولوژی این است که به گزارش‌های هر فصل هرکدام باید دقت کرد. این کار دو سال پیش انجام شد اما از آن زمان، دنیای تکنولوژی تغییر کرده است. گوگل تلاش کرده است تا در عرصه سخت‌افزار نیز در ارتباط با موتورولا، تنوع ایجاد کند و مایکروسافت اعلام کرد که هدفش تمرکز روی «ابزار‌ها و خدمات» است. در دوسال گذشته چقدر این سه شرکت تغییر کرده‌اند؟ برای پاسخ دادن به این سوال، می‌توان به گزارش‌های فصلی هرکدام در سال ۲۰۱۳ نگاه کرد. در ادامه نتایج این بررسی و قسمت‌های مختلفی را که هرکدام از این سه شرکت ارائه داده‌اند،می‌بینید:

اپل

apple

اپل شرکتی است که بیش از هر چیز یک شرکت سخت افزاری است که بخش اعظم درآمدش از محصولاتی است که هفت سال پیش وجود نداشتند: آیفون و آیپد. در حال حاضر آیتونز، خود کسب و کار مستقل و جداگانه‌ای شده است. از این جالب‌تر اینکه آیتونز چطور از یک شرکت فروش موزیک به یک شرکت فروش اپلیکیشن به موازات رشد "iOS" تبدیل شد.

گوگل

google

شاید گمان کنید که گوگل بیشتر درآمدش را از طریق موتور جستجوی معروف خود کسب می‌کند اما دو سال پیش، گوگل یک شرکت تک کار بود که تمام درآمدش تقریباً از تبلیغات به دست می‌آمد. بر اساس گزارش سالانه این شرکت در سال ۲۰۱۱، «۹۷ درصد درآمد شرکت ما در سال ۲۰۰۹ و ۹۶ درصد در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ از تبلیغات به دست آمده است». این تصویر به مرور که گوگل تلاش کرد تا از طریق خرید موتورولا به عرصه سخت‌افزار وارد شود، تغییر کرد. اما فروش اخیر موتورولا به شرکت لنوو، تقریباً همه چیز را به حالت پیشین بازمی گرداند. بخش «درآمدهای دیگر» که شامل محصولات دیجیتال و محصولات سخت افزاری غیر موتورولا است، بخش ناچیزی از درآمد شرکت گوگل را تشکیل می‌دهد. بعد از فروش موتورولا به لنوو، درآمد گوگل از تبلیغات به بیش از ۹۰ درصد برمی گردد.

مایکروسافت

microsoft

از آغاز تابستان گذشته، مایکروسافت روش گزارش درآمدش را تغییر داد و مقایسه مستقیم رشد این شرکت در دو سال گذشته را غیرممکن کرد. گزارش‌های قدیمی، درآمد را به بخش‌های اکثراً نرم افزاری تقسیم می‌کردند: ویندوز، آفیس و نرم افزارهای سازمانی. گزارش‌های جدید نیاز به کمی توضیح دارد.

در سال ۲۰۱۴ کسب و کار مایکروسافت تحت الشعاع نرم‌افزار‌ها و خدمات سازمانی قرار خواهد گرفت. خدمات گواهینامه‌های تجاری (رنگ قرمز) که حدود نیمی از درآمد شرکت مایکروسافت را تشکیل می‌دهد، شامل محصولات «ویندوز سرور (Windows Server)»، گواهینامه‌های ویرایش‌های ویندوز و نرم‌افزار آفیس برای تجارت‌های حرفه‌ای است. بخش عمده «تجارت‌های دیگر» (رنگ نارنجی) توسط خدمات سرمایه‌گذاری که به شدت در حال رشد است تشکیل شده است، به ویژه محصولاتی مانند "Windows Azure" و ویرایش‌های تجاری آفیس ۳۶۵.

در قسمت مصرف کننده (رنگ‌های آبی) گواهینامه مصرف کننده شامل گواهینامه "OEM Windows"، برنامه آفیس برای مصارف خانگی و تجارت‌های کوچک و گوشی‌های ویندوز می‌شود. بخش سخت‌افزار شامل سخت‌افزار "Xbox"، اشتراک "Xbox Live"، محصولات سرفیس (Surface) و لوازم جانبی کامپیوتر‌ها مانند صفحه‌کلید و موس می‌شود. بخش «دیگر مصرف کنندگان» نیز فروش‌های آنلاین ویندوز و گوشی‌های ویندوز، ساختمان‌های فروشگاه‌های مایکروسافت، بازی‌ها و خدمات ایکس باکس، تبلیغات آنلاین (بیشتر از طریق Bing) و اشتراک‌های خانگی آفیس ۳۶۵ را ذخیره می‌کند.

اگر بخواهید موفقیت مایکروسافت در انتقال به سیستم «ابزار‌ها و خدمات» را بسنجید، باید به این بخش‌های اخیر که شامل مصرف کنندگان است، بیشتر دقت کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">